Kamis, 12 November 2015

Alexander Teknik - Terapi penyembuhan semulajadi

Alexander Teknik - Terapi penyembuhan semulajadi

Antara rawatan pemulihan semula jadi dunia, satu teknik Alexander. Dinamakan sempena pelakon kelahiran Australia dan Elocutionist, Frederick Matthias Alexander (1869-1955) yang membangunkan terapi ini, teknik ini adalah terapi penyembuhan semula jadi yang bertujuan untuk menggalakkan kesejahteraan badan. Teknik ini terkenal di kalangan pelbagai terapi alternatif makanan tambahan penyembuhan semula jadi seperti akupunktur, aromaterapi, akutekanan dan lain-lain

Teknik ini menggunakan kaedah mudah belajar untuk menumpukan diri kita kepada apa yang kita lakukan dan bagaimana kita melakukannya. Dalam aktiviti harian kita, kita mempunyai banyak tabiat tidak sedarkan diri dan postur yang sering membawa kepada usaha dan ketegangan. Dengan bantuan Alexander teknik, anda cenderung untuk memberi perhatian yang aktif untuk postur dan tabiat anda untuk memastikan tekanan minimum supaya anda boleh meningkatkan keupayaan anda untuk belajar.

Badan manusia tidak sedar mengganggu penyelarasan semula jadi badan. Remedi penyembuhan Alexander teknik menghentikan gangguan sedemikian membolehkan kita untuk mengambil pekerjaan yang lebih kompleks dan membawa keyakinan diri dan kehadiran yang lebih besar fikiran. Ubat penyembuhan semula jadi disediakan oleh teknik ini adalah mengenai belajar untuk membuat pilihan kita dengan kesedaran sedar bukan oleh minda separa sedar.

Menggunakan Alexander Teknik

Tujuan utama teknik ini yang merupakan ubat semulajadi untuk penyembuhan adalah untuk membawa badan dan minda bersama-sama dalam suasana harmoni. Oleh itu, teknik ini adalah panduan untuk penyembuhan semula jadi dan juga boleh digunakan dalam rawatan pelbagai gangguan leher, belakang, dan pinggul. Juga, kecederaan dan ketegangan trauma dan berulang-ulang, pernafasan dan penyelarasan gangguan, sakit kronik, arthritis, gangguan yang berkaitan dengan tekanan dan migrain boleh diubati dengan bantuan teknik ini.

Teknik ini memerlukan penyertaan aktif oleh pesakit. Tujuan utama teknik ini adalah untuk mengimbangi badan anda. Beberapa tips untuk meletakkan postur anda dalam bentuk yang betul ialah:

Tiada kasut tumit tinggi. Kasut tumit tinggi adalah tidak baik kerana mereka condong kaki yang melemparkan badan daripada penjajaran. Ia menyebabkan banyak tekanan di bahagian belakang. Gunakan rumah pangsa dengan tapak diimbangi.
Jangan mengunci kaki anda. Lelaki dan wanita kedua-dua cenderung untuk menyeberangi kaki mereka dan memegang paha dalaman bersama-sama. Ini membawa kepada belakang masalah.
Duduk lurus. Jangan pemalas. Ia melemahkan sokongan tulang belakang, terbentang ligamen, melemahkan otot, dan strain sendi facet di belakang tulang belakang. Duduk di atas kerusi yang menyokong belakang anda.
Jangan duduk dalam kedudukan yang pelik kerana ia menyebabkan badan untuk berpusing dan merubah bentuk. Anda mesti duduk dengan kaki anda berehat di atas tempat letak kaki atau lantai yang rata untuk memberi sokongan kepada belakang anda.
Jangan bengkokkan pada bahagian pinggang atau dengan dungu. Bahawa strain otot belakang. Bend seperti yang anda lutut dan buku lali melakukan kerja-kerja bersama-sama dengan pinggul anda.
Cara terbaik untuk pergi tentang sesi teknik Alexander adalah untuk menjalankan ia satu-satu dengan guru. Pesakit melakukan tindakan sehari-hari seperti berjalan, membongkok, berdiri atau duduk dan guru membetulkan mereka dengan menyentuh belakang, leher atau bahu untuk membantu mencetuskan refleks yang betul. Sesi untuk Alexander teknik tidak berat atau mencukai secara fizikal. Tidak ada sesuatu jentera digunakan dalam proses ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar