Kamis, 12 November 2015

Artichoke - Cari Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Artichoke - Cari Penyembuhan sifat-sifat Loji (Bahagian 1)

Artichoke adalah saka dengan batang yang semakin meningkat kepada ketinggian 2 meter. Batangnya mempunyai beberapa cawangan. Bunga ungu berbentuk tiub disusun dalam hal berkembang komposit dengan diameter purata 7-25 sentimeter. Pangkal hal berkembang yang berair dan yg dpt dimakan. Bunga tumbuhan bermula dari tahun kedua. Anda boleh lihat bunga articok pada Julai dan Ogos. Buah-buahan kelabu-hitam adalah 6-7 milimeter panjang.

Terdapat pelbagai spesies articok, termasuk cardoon atau articok liar, dunia articok, Cynara Cornigera, Cynara humilis dan banyak lagi. Artichoke adalah tumbuhan yang berasal dari Asia Minor, Eropah Selatan, kawasan Mediterranean (terutamanya - Itali dan Perancis), Afrika, Asia dan Amerika. Tumbuhan ini digunakan untuk tujuan perubatan dan makanan. Ia juga ditanam sebagai tanaman hiasan dan makanan haiwan. Anda boleh menggunakan pangkal hal berkembang dan meliputi berair daun dalam makanan. Di samping itu, daun articok boleh dimakan, juga.

Dari segi penggunaan perubatan, anda perlu mengumpul articok meninggalkan apabila daun meliputi mula terbuka, tetapi sebelum berbunga kilang. Sebelum pengeringan herba ini, anda perlu mengeluarkan urat tengah setiap daun. Kadang-kadang, akar dan daun segar yang digunakan untuk membuat ubat-ubat herba.

Daun articok mengandungi cynarin dan cynaropikrin pahit (0,5-6,5 peratus). Akar kaya dengan cynarin, polisakarida, inulin, tannin, asid askorbik dan lain-lain bahan biologi aktif. Pangkal hal berkembang dan meliputi daun mengandungi 2.5 - 3 peratus protein, 7 - 15 peratus karbohidrat, asid askorbik, karotena, vitamin B1, vitamin B2, inulin, cynaropikrin, bahan aromatik bertanggungjawab untuk aroma dan rasa tumbuhan, dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif.
Cynarin dan cynaropikrin loji mengandungi melindungi parenchyma hati terhadap bahan toksik, merangsang rembesan hempedu dan mempunyai tindakan diuretik. Bahan-bahan aktif mempunyai kesan positif ke atas nitrogen dan lipid metabolisme, dan mengurangkan kolesterol dan tahap carbamide dalam darah.
Campurkan jus dengan air (atau dengan anggur seperti di negara-negara Mediterranean) untuk mendapatkan ubat yang baik untuk nada sehingga hati anda. Jus boleh dicampur dengan jus lobak dan jus selada, juga. Malah, campuran adalah sangat biasa digunakan ubat.
Artichoke kemasukan hendaklah dibuat dengan penyebatian segar atau kering daun (1 bahagian) dengan air mendidih (10 bahagian). Anda boleh membuat merebus, juga. Minum secawan infusi atau merebus 3 kali sehari sebagai hempedu yang bergerak ubat dalam kes batu karang, radang pundi hempedu, radang saluran hempedu, nefritis akut dan kronik, aterosklerosis dan penyakit sendi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar