Kamis, 12 November 2015

Lore herba - Panduan untuk Penggunaan Herba untuk rumah dan Kesihatan

Lore herba - Panduan untuk Penggunaan Herba untuk rumah dan Kesihatan

Herba telah digunakan beribu-ribu tahun dalam banyak kebudayaan sebagai bantuan untuk penyembuhan. Bilangan tumbuhan diketahui mempunyai nilai perubatan telah meningkat dengan ketara dalam tempoh beberapa ratus tahun yang lalu dan hari ini, daripada beribu-ribu tumbuhan penyembuhan diketahui, pengetahuan hanya beberapa menyediakan pengamal rumah dengan cukup untuk menangani kebanyakan masalah. Kesan-kesan sampingan kadang-kadang berbahaya daripada ubat-ubatan komersial adalah alasan yang cukup baik untuk mencari alternatif. Kemudian ada kos ubat-ubatan, yang boleh menambah sehingga jumlah yang agak masa ke masa. Selalunya, untuk penyakit mudah, taman dapur atau almari mungkin mengandungi apa yang anda perlukan untuk memberikan kelegaan.

Ia adalah satu fakta yang menetapkan bahawa herba telah digunakan secara perubatan untuk beribu-ribu tahun. Skrol papyrus bertarikh dari lebih kurang. 1700 SM telah ditemui di Mesir yang mencatat banyak herba biasa seperti bawang putih dan Jintan saru. Teks-teks perubatan Ayurveda dari 2500 SM menggambarkan penggunaan herba dan pemakanan untuk mengembalikan keseimbangan badan. Tibet Herbalisma, sebahagian besarnya dikawal oleh lamas, ada hubung kait dengan kukuh dengan Ayurveda, dan juga tempat-tempat banyak penekanan kepada kesan karma ke atas kesihatan masa kini. Tradisi herba Cina boleh dikesan kembali ke 2500 SM dan dibantu oleh terapi seperti akupunktur atau urut. Perubatan tradisional Cina menjadi lebih biasa dalam masyarakat Barat dan pengamal berkelayakan yang sedia ada. Anglo-Saxon herba juga kaya dengan tradisi, menggunakan tumbuh-tumbuhan seperti Betony kayu, mugwort dan vervain; Budaya asli Amerika membawa kepada kami herba seperti coneflower ungu, goldenseal dan boneset. Dengan perpaduan antara budaya ini, senarai tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan yang diketahui telah berkembang daripada beberapa ratus pada abad pertama, untuk beribu-ribu hari ini. Pengetahuan hanya seratus atau lebih ini akan memberikan pengamal rumah dengan alat-alat untuk berurusan dengan kebanyakan penyakit.

Sebagai permulaan, mari kita lihat empat orang kuat taman herba dan diabadikan dalam lagu: Pasli, Sage, Rosemary dan Thyme.

Parsley (Petroselinum)

Digunakan secara meluas dalam masakan, Parsley meningkatkan rasa banyak makanan. Ia adalah ramuan utama untuk Bouquet Garni dan akar Hamburg Parsley boleh direbus dan digunakan sebagai sayur-sayuran akar atau mentah parut dalam salad. Oleh kerana invasiveness, loji itu yang terbaik ditanam di dalam pasu. Jika anda adalah karut, mungkin ia adalah yang terbaik untuk tidak memberikan tumbuhan pasli kepada rakan sebagai hadiah kerana ia berkata bahawa apabila tumbuhan mati, jadi, juga, akan persahabatan.

Secara perubatan, Parsley kaya dengan vitamin seperti Vitamin C dan merupakan sumber zat besi. A diuretik kuat, Parsley boleh digunakan untuk melegakan pengekalan cecair dan jangkitan saluran kencing. Ciri-ciri antiseptik yang bermakna bahawa ia boleh digunakan sebagai tuam untuk gigitan serangga dan luka-luka kecil. Teh pasli adalah rawatan yang berkesan untuk kutu. NB Elakkan penggunaan Parsley semasa mengandung.

Sage (Salvia)

Terdapat beratus-ratus spesis Salvia, didapati secara meluas di seluruh dunia. Ia dikatakan menjadi herba meningkatkan memori dan dikaitkan dengan usia yang panjang. Officinalis Salvia, atau ungu Sage, adalah yang biasanya digunakan dalam perubatan, yang lebih berkesan daripada Sage yang lebih biasa.

Sage adalah tumbuhan sahabat yang berguna untuk kubis di taman, menangkis kubis rama-rama putih. Daun kering Sage adalah tambahan yang wangi untuk pourri periuk, terutamanya Nanas Sage. Ia merupakan tumbuhan yang mesti ada untuk rumah dada perubatan herba. Penghidap sejuk mungkin mengalami kelegaan daripada Sage Tea; apabila sejuk teh boleh digabungkan dengan setitik cuka cider dan digunakan sebagai berkumur untuk sakit tekak atau gusi dijangkiti dan ulser mulut. Daun segar Sage dalam air mandian memberikan kelegaan untuk keadaan kulit seperti ekzema dan infusi yang boleh digunakan sebagai bilasan kulit kepala bagi orang-orang yang mengalami psoriasis kulit kepala. Epileptik harus mengelak daripada herba ini kerana ia mengandungi jumlah thujone dan terapeutik harus dielakkan semasa mengandung.

Rosemary (Rosmarinus)

Rosemary berasal dari Mediterranean dan diedarkan secara meluas di kawasan sederhana di dunia. Dalam Elizabeth kali, bakal pengantin akan membawa atau memakai tangkai Rosemary untuk menunjukkan kesetiaan dan tandan akan diberikan kepada tetamu sebagai simbol kasih sayang dan kesetiaan. Semasa Wabak, orang akan memakai Rosemary dalam kantung leher kerana ia dianggap sebagai pembersih udara dan sudah tentu, ia secara meluas dianggap sebagai simbol kenangan di seluruh dunia.

Sebagai herba masakan, Rosemary amat berguna, melengkapkan daging, ikan, salad, telur, buah-buahan, cuka, minyak - senarai seterusnya. Secara perubatan ia boleh digunakan untuk selsema, ketidakselesaan reumatik, masalah pencernaan, keletihan, keseleo, kelemumur, dan banyak lagi. Minyak Rosemary boleh digunakan secara luaran sebagai penghalau serangga dan juga sebagai sapu untuk meningkatkan peredaran dalam sendi. Teh Rosemary merupakan ubat yang baik untuk mulut berbau, atau mabuk dalam jumlah yang kecil ia melegakan kembung perut dan membantu penghadaman. Ditambah kepada air mandi, ia membantu untuk melegakan keadaan eczematous dan membuat mencuci rambut wangi, berkata bagi menggalakkan pertumbuhan rambut dan meningkatkan warna. Minyak Rosemary tidak boleh diambil secara dalaman dan dos besar daun boleh membahayakan.

Thyme (Thymus)

Wild Thyme (Thymus serpyllum) yang diperolehi nama Latin bagi pertumbuhan ular-seperti itu. Pliny disyorkan sebagai penawar kepada gigitan ular dan orang-orang Rom akan membakar Thyme dengan kepercayaan bahawa ia akan menolak kala jengking. Ia telah digunakan oleh orang-orang Mesir untuk pembalseman, orang Yunani sebagai kemenyan dan Rom menggunakannya sebagai pembersih bilik. Pada zaman pertengahan, seseorang termakan Thyme dikatakan membolehkan seseorang untuk melihat peri dan, seperti Rosemary, adalah salah satu herba yang digunakan dalam nosegays untuk mengelakkan penyakit.

Thyme dikatakan untuk membantu penghadaman dan memecahkan asid lemak dan merupakan salah satu daripada bahan-bahan utama garni sejambak. Secara perubatan, ia telah digunakan sebagai ubat batuk, bantuan kepada penghadaman dan rawatan untuk cacing usus. Bantal Thyme-disumbat telah diberikan kepada mereka yang mengalami kemurungan untuk tidur di atas. Ia juga berguna dalam rawatan sakit tekak, jangkitan dada, gigitan serangga dan antiseptik yang meminjamkan sendiri kepada rawatan luka. Minyak thyme boleh menyebabkan ruam pada sesetengah orang dan, sekali lagi, elakkan dos terapeutik dalam kehamilan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar