Kamis, 12 November 2015

Perbelanjaan Tenaga Dua T'ai-Chi Ch'uan senam

Perbelanjaan Tenaga Dua T'ai-Chi Ch'uan senam

T'ai-chi ch'uan (taijiquan, tai chi chuan) adalah seni mempertahankan diri Cina yang diamalkan oleh Senior Cina untuk senaman intensiti rendah dan promosi kesihatan. Terdapat lima gaya utama, yang berbeza dalam intensiti dan penekanan.

Gaya Yang adalah gaya yang paling popular dan mempunyai ciri-ciri bentuk asas tari daripada dari 24 hingga lebih 220 pergerakan dilakukan secara perlahan dan lancar. Bentuk gaya Yang adalah sama dari segi bagaimana keras exerciser di rumah anda. Biasanya, kepada pemerhati luar, ternyata tidak banyak senaman yang sedang dilakukan. Tetapi exerciser mempunyai pengalaman yang berbeza.

Soalan A sering datang, "Adakah tai chi latihan aerobik?" Untuk menjawab soalan ini saya langsung diukur beberapa tai chi chuan pelajar dan pengajar yang menggunakan keadaan seni peranti perubatan yang mengukur jumlah oksigen yang mereka gunakan ketika melakukan bentuk Yang Style. Semua jatuh dalam lingkungan berjalan di antara 2.5 dan 3.5 batu sejam dari segi penggunaan tenaga. Saya akan memberi tumpuan kepada dua Certified guru tai chi yang telah diuji.

Saya melihat penggunaan oksigen dalam dua gaya Yang pengajar tai-chi ch'uan untuk menentukan penggunaan tenaga mereka. Penggunaan oksigen adalah cara yang paling asas untuk mengukur tenaga. Daripada jumlah ini kalori (Kcal) yang digunakan setiap minit boleh ditentukan.

Saya mengukur penggunaan oksigen dalam dua stylists pakar Yang menentukan perbelanjaan tenaga. Perkara I (SI) dilakukan dalam bentuk 20 minit dan adalah dari VE 10.8 L / m kepada 18.5 L / m; VO2 daripada 549-795 ml / m; VO2 daripada 7,4-12,4 ml / kg / m; RER 0,72-0,86. Nilai min bagi S-saya VE 13.8 L / m; VO2 669 ml / m; VO2 10.4 ml / kg / m; RER 0.78.

Perkara II (S-II) melakukan satu bentuk 8 min dengan VE 15,3-20,3 L / m; VO2 750-828 ml / m; VO2 9,3-11,1 ml / kg / m; RER 0,70-0,86. Nilai min bagi S-II adalah VE 17.3 L / m; VO2 777 ml / m; VO2 10.4 ml / kg / m; RER 0.78.

Kedua-dua mata pelajaran yang mempunyai nombor yang sama dan purata VO2 10.4 ml / kg / min dan RER 0.78.

Data ini menunjukkan bahawa bentuk tai-chi ch'uan belajar adalah satu latihan aerobik sesuai untuk orang-orang dengan kapasiti maksimum yang rendah, seperti di 6 pelbagai MET dan boleh digantikan dengan program berjalan (kadar 3 mph). Ini adalah sama dengan keputusan dijumpai oleh penyelidik lain.

Pelajar-pelajar dengan isu-isu perubatan perlu dinilai oleh doktor mereka untuk manfaat seni. Pelajar yang mempunyai tekanan darah tinggi perlu dipantau untuk memberi jaminan kepada anda bahawa pergerakan tidak menyebabkan apa-apa yang tidak diingini menaikkan tekanan darah.

Kesimpulan: gaya Yang bentuk perlahan dikaji adalah contoh intensiti rendah senaman aerobik.

Rujukan:
Kurland, H., PERUBATAN SUKAN, LATIHAN DAN PEMULIHAN, 1992, Vol. # 3, ms 228.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar