Kamis, 12 November 2015

Kesan Probiotik

Kesan Probiotik

Probiotik telah menjadi sangat terkenal sejak beberapa tahun lepas, sebahagian besarnya disebabkan oleh pasaran yogurt probiotik yang semakin meningkat. Walau bagaimanapun, ramai orang yang mempunyai banyak pengertian, di luar beberapa wafel pemasaran yang samar-samar tentang 'bakteria baik' dan keberanian yang boleh membantu dengan kesihatan pencernaan dan mengekalkan sistem imun yang sihat.

Perkara pertama yang perlu diingat ialah bahawa 'probiotik' istilah boleh merujuk kepada sama ada bakteria atau kulat, probiotik tidak semata-mata bakteria. Perkara kedua, dan lebih penting untuk diperhatikan adalah bahawa penyelidikan ke dalam kesan probiotik masih lagi di peringkat awal, walaupun terdapat banyak bukti anekdot dan walaupun jumlah yang saksama bukti saintifik untuk kesan yang baik probiotik. Walaupun begitu, kebanyakan ahli-ahli sains akan berkata penemuan ini tidak dibuktikan pada ketika ini.

Walau bagaimanapun, untuk mengatakan sesuatu yang tidak dibuktikan bukan untuk mengatakan bahawa ia tidak benar. Walaupun terdapat kesan plasebo yang dilaporkan secara meluas, terdapat juga beberapa kajian yang baik ke dalam probiotik memperlahankan enzim yang menyumbang kepada pembentukan kanser kolon. Dengan cara yang sama, potensi faedah untuk kesihatan pencernaan secara meluas diketahui, dan secara umumnya dianggap nyata. Pada masa yang sama, aplikasi dan faedah yang lebih khusus amat masih menjadi subjek penyelidikan yang berterusan.

Ia boleh menjadi sukar untuk mengetahui apa yang perlu berfikir dalam menghadapi ketidaktentuan tersebut. Pendekatan terbaik adalah semata-mata untuk mencuba mereka dan melihat jika anda rasa perbezaan. Walaupun banyak tuntutan yang dibuat dalam bahan pemasaran belum dibuktikan, mereka bukan sahaja telah diciptakan dari udara nipis. Oleh itu, pendekatan yang terbaik adalah hanya untuk melihat jika mereka bekerja untuk anda. Kesan plasebo atau tidak, jika anda berasa lebih baik maka anda berasa lebih baik.

Jika tidak, seseorang itu boleh mencerminkan bahawa probiotik secara meluas dianggap sebagai Good Thing keseluruhan. Isu sebenar adalah bukti kukuh tentang apa kesannya, dan oleh itu mereka perlu mungkin tidak disyorkan sebagai rawatan khusus untuk penyakit tertentu, tetapi tidak perlu apa-apa lebih remedi kaunter dibicarakan dengan cara ini tanpa nasihat perubatan. Ia akan menjadi sangat menarik untuk melihat apa kajian akan datang ke dalam probiotik melemparkan segi aplikasi tertentu dan sama ada kita akan melihat mereka yang disyorkan sebagai rawatan yang sebenar berbanding dengan makanan tambahan yang dianggap secara umum baik untuk kesihatan pencernaan dan sistem imun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar