Kamis, 12 November 2015

Endometriosis - Tanda-tanda dan simptom

Endometriosis - Tanda-tanda dan simptom

Anda boleh tertanya-tanya apa endometriosis adalah. Anda hanya boleh mentakrifkannya sebagai satu penyakit yang berlaku di dalam badan anda selepas mencapai akil baligh dan mula haid. Tisu endometrium ditemui di dalam rahim badan anda dan ia boleh berlaku bahawa ia mula tumbuh di luar uterus di bahagian-bahagian lain. Gejala endometriosis mudah perasan selepas anda mula datang haid dan anda jarang dapat menyedarinya selepas mencapai menopaus. Sebut saja penyakit keturunan, tetapi anda masih akan mendapati ia dalam kes-kes terpilih yang tidak mempunyai sejarah mengenainya. Tisu endometrium ini dijumpai dalam lapisan rahim dan ia menyuburkan telur yang baru disenyawakan selepas implantasi. Penebalan, bengkak dan pengisian adalah langkah-langkah sebelum penyediaan persenyawaan. Jika tidak, haid berlaku dan anda mungkin gagal melihat tanda-tanda endometriosis.

Anda mungkin mengalami kesakitan, pendarahan atau kesukaran untuk hamil bayi sebagai tisu endometrium cuba untuk bertindak balas terhadap hormon yang dikeluarkan oleh ovari setiap bulan sama ada tisu yang ada di dalam rahim atau tidak. Apabila di luar rahim, anda akan mengalami sakit kerana ia membengkak dan menjadi pekat dan akhirnya parut berlaku. Satu lagi tanda endometriosis adalah rasa tidak selesa yang disebabkan oleh melekat. Anda perlu berjumpa doktor sebaik sahaja anda mula mengalami ketidakselesaan ini dan sakit perut.

Salah satu daripada gejala endometrium biasa yang anda mungkin pengalaman adalah Dysmenorrhea atau senggugut. Dalam kebanyakan kes sakit yang kuat dan kekejangan dan berlangsung antara 2 hingga 3 hari. Mengharapkan kesakitan 5-6 hari sebelum paling berat aliran darah bermula anda; kebanyakannya menjejaskan belakang yang lebih rendah, bahagian bawah abdomen anda, kawasan pelvis dan juga faraj belakang. Hubungan seks menyakitkan adalah satu lagi tanda endometriosis bahawa anda mungkin mengalami kerana zakar boleh menekan terhadap tisu endometrium. Ketidakselesaan dan kesakitan juga boleh membuat anda menghapuskan hubungan seks.

Seolah-olah yang tidak mencukupi, sakit pelvis adalah satu lagi gejala endometriosis, anda boleh mempunyai untuk melawan dengan walaupun ia tidak berkaitan dengan hubungan seks. Ia adalah disebabkan oleh keradangan di sekeliling tisu endometrium dicetuskan oleh hormon seperti prostaglandin. Gejala-gejala seperti sakit semasa kencing, muntah-muntah, bengkak di bahagian bawah perut dan pendarahan rektum apabila haid adalah perkara biasa. Senarai ini tidak berkesudahan.

Ia adalah sangat penting untuk berunding dengan profesion perubatan anda sebaik sahaja anda mula mengalami sakit perut atau pelvis kerana gejala endometriosis boleh serupa dengan keadaan perubatan lain. Senggugut atau tidak tetap tidak bermakna bahawa anda mengalami endometriosis. Oleh itu, mengambil hati dan berjumpa doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar