Kamis, 12 November 2015

Pertumbuhan Kitaran Kutu Kepala

Pertumbuhan Kitaran Kutu Kepala

Kitaran kutu kepala adalah sesuatu yang akan menjadi baik untuk anda mengetahui lebih lanjut mengenai jika anda menghadapi masalah dengan kutu dan mahu menghapuskan mereka. Kutu boleh membiak dengan cepat di kepala seseorang jika ada sesuatu yang tidak dilakukan segera. Oleh itu, ia adalah sangat penting bahawa anda tahu apa peringkat kehidupan mereka dan bagaimana untuk berurusan dengan mereka di setiap peringkat, supaya anda boleh menyingkirkan mereka sekali dan untuk semua.

Kutu adalah istilah yang tunggal kutu. Kutu A akan bermula sebagai nit (telur) Peringkat pertama, yang berwarna putih kekuningan pucat. Ia mempunyai sejenis gam yang membolehkan nit ini untuk melekat pada batang rambut. Ia biasanya berdekatan dengan kulit kepala kerana ia memerlukan kehangatan tubuh manusia untuk menetas. Ia boleh menjadi agak sukar untuk mengeluarkan telur dan ia juga sukar untuk melihat mereka kerana mereka boleh menjadi benar-benar kecil.

Telur akan mengeram selama kira-kira 7 hingga 10 hari sebelum mereka mula menetas. Selepas nit seorang menetas, ia menjadi peri (kutu bayi), yang merupakan warna putih atau jelas. Oleh itu, ia juga sukar untuk melihat nymphs. Ini nymphs akan mula memakan darah manusia dari kulit kepala dan kerana mereka membesar menjadi kutu dewasa, mereka juga akan bertukar kepada gelap warna merah kecoklatan. Ya, anda mungkin sudah meneka ia. Ia adalah warna darah manusia yang telah diisi tubuh mereka! Seperti kutu mula menggigit pada kulit kepala, ia akan menyebabkan gatal sengit pada kulit kepala.

Kutu betina yang telah mencapai kematangan akan mula untuk menghasilkan lebih banyak telur pada kulit kepala, yang membuat perkara-perkara yang lebih buruk bagi orang terjejas. Kutu tidak mempunyai sayap sehingga mereka tidak boleh terbang di luar atau melompat ke tempat-tempat lain, jadi satu-satunya tempat mereka boleh bertelur masih kulit kepala. Selain itu, kulit kepala menyediakan persekitaran 'memupuk' untuk kutu betina untuk bertelur. Perkara yang menakutkan adalah bahawa kutu betina boleh bertelur sehingga 100 biji setiap kali. Bayangkan berapa banyak telur yang boleh dihasilkan berpotensi jika terdapat 10 kutu perempuan di kepala anda! Oleh itu, saya mesti tegaskan bahawa ia adalah penting bahawa orang yang dijangkiti perlu cepat mengambil tindakan untuk menghapuskan kutu ini sebelum mereka bertambah

Terdapat banyak cara untuk menangani kutu. Adakah itu menggunakan syampu kutu atau menggunakan rawatan rumah, apa yang penting bagi seseorang yang dijangkiti lakukan adalah untuk mula mengambil tindakan untuk menghapuskan kutu ini sebelum mereka mula membiak!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar