Kamis, 12 November 2015

Cinnamon sihat - Ceylon atau Cassia?

Cinnamon sihat - Ceylon atau Cassia?

Akhir-akhir ini, terdapat banyak berita tentang manfaat kesihatan kayu manis. Cinnamon nampaknya mempunyai banyak manfaat kesihatan terutama bagi pesakit kencing manis dan pengawalan gula darah. Ia juga mempunyai anti-kulat, anti-bakteria, anti-parasit dan anti-radang. Beberapa kajian juga telah menunjukkan bahawa bau pada kayu manis boleh meningkatkan daya ingatan anda. Saya tidak menulis artikel ini untuk bercakap tentang semua perkara-manfaat kesihatan khususnya, tetapi hakikat bahawa terdapat satu lagi aspek cerita untuk memberi perhatian kepada. Tidak semua kayu manis sama.

Terdapat dua jenis utama kayu manis. "Benar", juga dikenali sebagai Ceylon kayu manis, Cinnamomum zeylanicum adalah (juga dikenali sebagai Cinnamomum verum). Dan cendana, yang biasa ditemui di kedai-kedai runcit di Amerika Syarikat. Cassia mempunyai nama-nama saintifik Cinnamomum cassia, Cinnamomum aromaticaum dan Cinnamomum burmannii. Cassia juga dirujuk sebagai: kayu manis Cina, Saigon kayu manis, Jawa kayu manis dan cassia Padang. Kedua-dua jenis kedua-duanya dihasilkan daripada kulit pokok yang ditanam di India, Sri Lanka, Indonesia, Brazil, Vietnam, dan Mesir. Dan ketika mereka berkait rapat, mereka tidak sama.

Rasa 2 jenis sedikit berbeza, short Ceylon adalah sedikit lebih manis daripada cassia dan tidak yang kuat. Kedua-duanya mempunyai yang sama bahan kimia phyto penting untuk kesihatan. Tetapi perbezaan yang benar dan penting untuk menyedari adalah bahawa lebih banyak yang sama (di Amerika Syarikat) cassia kayu manis mempunyai tahap yang lebih tinggi daripada coumarin kimia dipanggil. Coumarin adalah bahan kimia tumbuhan semula jadi yang mempunyai ciri-ciri antikoagulan kuat. Terlalu banyak coumarin diambil dalam tempoh masa yang panjang boleh mempunyai risiko kesihatan yang mungkin. Oleh kerana itu, Institut Persekutuan bagi Penilaian Risiko di Berlin, Jerman dan lain-lain organisasi seperti itu, mengesyorkan mengelakkan sejumlah besar cassia kayu manis.

Jika anda ingin melihat ke atas apa jenis kayu manis adalah di dalam almari dapur anda, anda mungkin mempunyai masa yang sukar. Saya mendapati bahawa kayu manis McCormick saya tidak menyatakan pada kanister jenis itu. Walau bagaimanapun, perjalanan cepat ke laman web McCormick itu menunjukkan bahawa jenis kayu manis digunakan oleh syarikat itu adalah, sebenarnya, jenis cassia itu. Anda boleh melihat anda dengan cara yang sama.

Jika anda baru menggunakan kayu manis dengan cara yang biasa, dengan menggunakan sedikit untuk memasak atau membakar dengan, jenis sama ada mungkin baik-baik saja. Walau bagaimanapun, jika anda mahu mengambil jumlah terapeutik kayu manis anda boleh mempertimbangkan untuk pergi dalam talian atau kepada makanan kedai kesihatan untuk memastikan anda mempunyai Ceylon kayu manis. Mengapa mengambil risiko kesan sampingan yang berpotensi jika anda cuba untuk meningkatkan kesihatan anda?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar